رئیس دولت چهاردهم نام سیدعباس صالحی را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست کابینه پیشنهادی‌اش برای کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی قرار داد؛ چهره‌ای فرهنگی و میانه‌رو که توانایی برقراری ارتباط با طیف‌های متفاوت فکری را دارد و رابطه‌اش هم با اصلاح‌طلبان خوب است و هم اصولگرایان.

صالحي 2

همشهری آنلاین: در تمام روزهایی که رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره اعضای کابینه دولت پزشکیان می‌پرداختند، نام سیدعباس صالحی به‌عنوان گزینه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح بود. در نهایت هم رئیس دولت چهاردهم نام سیدعباس صالحی را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فهرست کابینه پیشنهادی‌اش برای کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی قرار داد؛ چهره‌ای فرهنگی و میانه‌رو که توانایی برقراری ارتباط با طیف‌های متفاوت فکری را دارد و رابطه‌اش هم با اصلاح‌طلبان خوب است و هم اصولگرایان. باید دید این سیاستمدار و مدیر فرهنگی شهره به اعتدال که مورد اعتماد بالاترین سطوح نظام است، در نهایت می‌تواند رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند؟
🔹 سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت‌الله میرزاحسن صالحی است. سیدعباس صالحی دانش‌آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است. وی در ۲حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدعزالدین زنجانی، میرزاعلی‌آقا فلسفی و... تلمذ کرده است، اما با این همه لباس روحانیت بر تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی‌دینانی، انصاری‌شیرازی، جوادی‌آملی و حسن‌زاده‌آملی بهره ‌برده است. او از سال ۱۳۷۰ دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده و از سال ۱۴۰۱ و پس از فوت محمود دعایی تاکنون به‌عنوان رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و نماینده رهبر انقلاب در مؤسسه اطلاعات فعالیت کرده است. او همچنین عضویت در هیأت‌مدیره و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۷۶ اداری؟ / (۵ دوره)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی بوده است
🔹عباس صالحی در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی شد. عملکرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگی، از نگاه اهالی فرهنگ در مجموع رضایت‌بخش بود. در ۲۸مهر ۱۳۹۵ علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد. حسن روحانی، پس از استعفای علی جنتی، سیدعباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزارتخانه باقی ماند. با آغاز به‌کار دولت دوم حسن روحانی، او از سوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب ۲۴۲رأی موافق، ۲۵رأی مخالف و ۲۱رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸رأی ماخوذه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم شود. صالحی تا پایان ماموریت دولت دوازدهم در این مسند حضور داشت.
🔹با درگذشت سیدمحمود دعایی در خرداد ۱۴۰۱، مؤسسه اطلاعات مدیری را از دست داد که بیش از ۴دهه با حکم بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و سرپرست مؤسسه، سکاندار قدیمی‌ترین رسانه کشور بود. مرحوم دعایی به‌عنوان سیاستمداری میانه‌رو با گرایش اصلاح‌طلبانه شناخته می‌شد و رهبر معظم انقلاب هم فردی با خصوصیات مشابه را به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و سرپرست مؤسسه اطلاعات انتخاب کردند و سیدعباس صالحی با حکم رهبری به مؤسسه اطلاعات رفت. در حکم رهبر انقلاب اسلامی چنین آمده بود: «بسم‌ا... الرحمن الرحیم/ جناب آقای سیدعباس صالحی دامت توفیقانه / روزنامه کهن‌سال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده که غالبا سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چندوجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترک‌اند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده و اکنون نیز آنچنان است. برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجت‌الاسلام دعائی که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیم‌الشأن در آن روزنامه، از سوی این جانب نیز سال‌ها این مأموریت را بر عهده داشتند، به‌گونه‌ای شایسته توانسته بودند جهت‌گیری مزبور را رعایت کنند. اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان، جناب‌عالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت می‌باشید؛ لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در مؤسسه و روزنامه اطلاعات و مدیر مسئول آن روزنامه منصوب می‌کنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.» صالحی در طول بیش از ۲سال حضور در مؤسسه اطلاعات، ضمن حفظ لحن میانه‌روی روزنامه، کوشید تا تغییراتی در جهت بهبود کیفی اطلاعات ایجاد کند.
جدای از تغییرات فرمی در روزنامه، صالحی بخش آنلاین اطلاعات را نیز تقویت کرد.
🔹نکته جالب توجه در مورد سیدعباس صالحی، این است که او قرار است درصورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس، کنار تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان عنوان نماینده ولی‌فقیه و سرپرست مؤسسه اطلاعات را حفظ کند. درواقع صالحی نمی‌خواهد ماموریت خود در مؤسسه اطلاعات را نیمه‌کاره رها کند.

انتخاب مسعود پزشکیان برای  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه کارنامه‌ای دارد؟  


راضیه تجار؛ نویسنده
وزیری که روزنه و شکاف‌های ادب و هنر را به‌خوبی می‌شناسد

آقای عباس صالحی گزینه پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فردی که قبل‌تر و در دوره‌های قبلی دولت امتحان خودش را پس داده و در این منصب کار کرده است و به ‌نظر در آن اشراف کامل دارند. صالحی به اندازه کافی تمام روزنه‌ها و شکاف‌ها و گردنه‌های دشوار مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر و ادب را به‌خوبی می‌شناسند. در آن دوران به‌ خاطر دارم که از وزارت ایشان رضایتمندی ایجاد شده بود و حالا که بعد از یک دوره با انبوه تجربه‌ای که دارند وارد این مسند می‌شوند، به‌طور حتم توقعمان این است که قوی‌تر از قبل بیایند و مشکلات را تا حد امکان حل کنند.
یکی از خواسته‌های اهالی فرهنگ و ادب ایجاد تعامل است، تعاملی یکدست که در آن بتوان به‌راحتی کار کرد. حقیقت این است که نویسندگان و شاعران همیشه در حاشیه کار می‌کنند، اهل شوآف و دیده شدن نیستند، اما همیشه این انتظار هست که حداقل در حوزه نشر و نگارش برایشان محیطی امن ایجاد شود. می‌خواهند در حوزه کتاب و کتابت سهولتی باشد تا هم نویسندگان و شاعران بدون دغدغه کار کنند و هم ناشران بتوانند آثار را با حمایت منتشر کنند.
یکی از موضوعات مهم در حوزه ادبیات و نشر احیا کردن و زنده کردن جشنواره‌های ادبی است، جشنواره‌هایی که می‌تواند روحی در کالبد این حوزه باشد. نویسندگان جوان دیده و معرفی شوند. شاعران اشعارشان را معرفی کنند. جای رویدادهای ادبی خالی است. امیدوارم آقای صالحی بتوانند تا حدود زیادی مشکلات مالی‌ای را که گریبانگیر این حوزه شده مرتفع کنند.
چند سالی است که مسئله کاغذ تا حدودی حل شده، اما همچنان ایراداتی وجود دارد. اگر بتوانیم مشکلات این حوزه را رفع کنیم، به‌طور حتم شاهد رونق دوباره کتاب خواهیم بود. اهمیت دادن به نویسندگان و شاعران در رده کودک و نوجوان و بزرگسال و حمایت از آنها مانند ورزشکاری که پیروز می‌شود در اعتلای فرهنگ و هنر ایران مهم است. به ‌نظرم آقای صالحی با شناختی که از قبل داشتند و با مشکلاتی که وجود دارد آشنایی دارند و می‌توانند در این وزارتخانه موفق باشند.

انتخاب مسعود پزشکیان برای  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه کارنامه‌ای دارد؟  

محمود آموزگار؛ ناشر
همکاری و تعامل با صنوف‌ هنری و ادبی

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم بیشترین زمان را در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حضور داشت و بعدها به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. به ‌نظر من، وقتی در سال۱۳۶۵ این وزارتخانه با قانون و اهداف خود شروع به ‌کار کرد، سیدعباس صالحی در زمان معاونت و وزارت خود توانست کارهای قابل تأملی در حوزه نشر انجام دهد که بدون اغراق بی‌نظیر بود. آن دوران بیشترین تمرکز نشر(۷۵درصد) در پایتخت بود و شهرها و شهرستان‌ها کمترین سهم را در نشر داشتند. صالحی توانست فعالیت دیگر شهرها را بیشتر کند. یکی از عملکردهای مهم او همکاری با جامعه صنوف بود. تعدد کتابفروشی‌ها و ناشران ازجمله کارهایی بود که وی انجام داد.
سال۱۳۹۲ زمانی که سیدعباس صالحی در ارشاد آغاز به ‌کار کرد، مشکلات زیادی در حوزه نشر وجود داشت و وی اشراف زیادی به این حوزه نداشت، اما متوجه تمام مشکلات و ناهنجاری‌ها شد و منصفانه بگویم، راهکارهای مناسبی در پیش گرفت و توانست وضعیت نشر و کتاب را سر و سامان دهد و آن را به ریل اصلی برگرداند.
سیدعباس صالحی ‌فردی متفکر و در عین حال مشورت‌پذیر است، اما این مشورت‌پذیری ایشان سنجیده شده است، چراکه صالحی مشورت‌ها را با مجموعه شرایط و اوضاع و احوال می‌سنجد و این امکان را می‌دهد که در تمام شاخه‌های هنری و فرهنگی همه بتوانند با او تعامل داشته باشند. این تعامل سازنده و مفید است و باید بگویم همکاری با صنوف و تشکل‌ها بزرگ‌ترین موضوعی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در وزارتخانه همه صنوف ازجمله خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و انجمن ناشران با هم تعامل داشتند و بسیاری از رویدادها و کارهایی که به اصناف مرتبط بود به آنها واگذار می‌شد. خاطرم است که ایشان راهکارها و کارهایی را قرار بود انجام بدهند و برایشان نقشه راه وجود داشت، اما این کارها جز در پایتخت کتاب ادامه پیدا نکرد. حضور دوباره صالحی در ارشاد می‌تواند در حل شدن بسیاری از مشکلات راهگشا باشد.

کد خبر 873777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha